Studiepoeng: 3,75
Faglig ansvarlig: Førsteamanuensis Børge Rokseth, Professor Mary Ann Lundteigen
Autonome systemer, inkludert selvkjørende biler, autonome skip og droner i vann, luft og under vann, får stadig mer ansvar for å ta avgjørelser som kan ha betydning for miljøet, infrastrukturen og menneskers sikkerhet. For at slike systemer skal kunne tas i bruk, er det avgjørende at myndigheter og brukere har tillit til at de er trygge, og har evnen til å ta gode beslutninger. I dette emnet undersøker vi hvordan vi kan analysere autonome systemer for å vurdere deres sikkerhet, identifisere potensielle farer og foreslå tiltak for å øke systemenes trygghet.
Kurset vil introdusere både tradisjonelle og moderne metoder for fare- og systemanalyse, og undersøke hvordan fordelene og ulempene ved disse metodene er knyttet til egenskapene til autonome systemer.
Følgende analysemetoder vil be gjennomgått:
I tillegg til 6 seminarer på 2-4 timer, gjennomfører studentene et prosjekt hvor alle analysemetodene benyttes på en gjennomgående case-studie. Det legges til rette for at prosjektarbeidet utføres under seminarene som gruppearbeid.
Faget er delt inn i 6 moduler med 2-4 undervisningstimer som vist i figuren under. I tillegg blir det et oppsumeringsseminar samt spørretime når det nærmer seg eksamen.
Vi arrangerer førlgende seminarer i rom R57 fra 11-14:
Vi legger ut litteraturliste snart.
Muntlig eksamen hvor prosjektarbeid og pensum vil være tema.